زمانیکه میخواهید سایت فروشگاهی راه اندازی کنید بعد از خرید هاست و دامنه نیاز به گرفتن یکسری مجوزهایی دارید که باید در اولین فرصت آنها را تهیه کرد، یکی از این مجوزها اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. در این مقاله ما به شما می گوییم که اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست و چه اهمیتی دارد؟ نماد اعتماد الکترونیکی چند نوع دارد؟ هزینه نماد اعتماد الکترونیکی چقدر می‌باشد؟ و شرایط گرفتن اینماد و صفر تا صد گرفتن نماد اعتماد الکترونیک را توضیح داده ایم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

enamad

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی (E-Namad) چیست؟

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک برای کسب و کارهای اینترنتی رواج گرفته که نشان دهنده صلاحیت و اعتبار سایت است. ای نماد یکی از مهمترین عوامل توسعه تجارت الکترونیکی است و زیر نظر وزارت صنعت و معدن به فروشگاه های اینترنتی که دارای پرداخت آنلاین هستند داده میشود که دارای برچسب دیجیتالی می باشد که برای اعتماد سازی، جلب اطمینان و جلب توجه مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرد. اطلاعات اصلی سایت فروشگاه آنلاین با توجه به آیین نامه های اجرایی توسط اینماد گرفته می شود و پس از بررسی درستی کار، کد نماد اعتماد الکترونیکی را ارسال می کنند. مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و کلیه محتوای منتشر شده در وبسایت بر عهده صاحب کسب و کار اینترنتی است.

اهمیت نماد اعتماد الکترونیک

از مهمترین مزیت هایی که این نماد دارد، جلب اعتماد کاربر است، اینماد نشان دهنده ی اعتبار سایت شما است وبا داشتن این نشان موجب رسمیت بخشیدن و نظام مندی سایت و کسب و کار شما می‌شود، که اهمیت زیادی در ایجاد اعتماد در کاربران شما دارد و کاربران با خیالی راحت می‌توانند از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند.

دومین اهمیت ای نماد این است که، فروشگاه اینترنتی پس از اخذ نماد اعتماد الکترونیک امکان دریافت مستقیم درگاه بانکی از سوی بانک را دارد. این مسئله موجب حذف درگاه‌های واسط بانکی میشود چون درگاه‌های واسط قابل اعتماد نمی‌باشند علاوه بر آن با درگاه بانکی مستقیم نیازی به پرداخت کارمزد بابت هر تراکنش به درگاه واسط نمی‌باشد. و باعث افزایش امنیت ‌سایت شما می‌شود.

و از دیگر اهمیت های اینماد این است که فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت درب منزل با پنل اداره پست جمهوری اسلامی ایران را دارند.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

به طور کلی اینماد در فروشگاه های اینترنتی در سه سطح تعیین می‌شود:

1.نماد اعتماد الکترونیکی موقت

این نماد به سایت های فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود داده می شود.

2.نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره

بعد از اینکه نماد موقت دریافت شد، جهت دریافت نماد دائم مورد بررسی قرار می گیرد . برای دریافت این نماد باید مجموعه ای معیارها و ارزش ها رعایت شوند.

3.نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

مراحل دریافت این نماد شبیه نماد دائم یک ستاره می باشد با این تفاوت که برای دریافت این نماد، دریافت و نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت ضروری می باشد.

(ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی تعیین کننده سطح اعتماد سایت می باشد، هر چه تعدادی ستاره ها بیشتر باشد نشان دهنده کیفیت عملکرد وب سایت فروشگاهی است.)

هزینه گرفتن اینماد

سوالی که ممکن است در ذهن متقاضیان برای دریافت اینماد شکل بگیرد این باشد که آیا باید هزینه ای برای دریافت اینماد پرداخت کرد یا خیر؟ و هزینه دریافت اینماد چه مقدار است؟

بله باید هزینه ای پرداخت کرد. هزینه دریافت اینماد در زمان های مختلف متفاوت می باشد. اگر وب سایت فروشگاهی شما حداقل معیارهای موجود را دارد نیاز به نماد اعتماد الکتریکی موقت دارد که هزینه آن 50 هزارتومان بابت احراز هویت و دریافت اینماد به علاوه 21،800 تومان بابت تایید آدرس پستی و اطلاعات شما می باشد. و هزینه نماد الکترونیک تک ستاره به مبلغ 175 تومان بابت احراز هویت و دریافت اینماد به علاوه 21،800 تومان بابت تایید آدرس پستی و اطلاعات شما می باشد . و نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره نیاز به هزینه اضافی ندارد فقط نیاز به دریافت و نصب گواهینامه SSL دارد.

شرایط گرفتن اینماد

حال باید به این موضوع بپردازیم که برای داشتن اینماد باید چه شرایطی را داشت؟

شرایط دریافت اینماد در وب سایت های فروشگاهی عبارت است از:

1.عرضه محصولات و خدمات در وب سایت

اولین شرط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی این است که اینماد به سایت هایی که در آن ها فروش آنلاین وجود دارد، تعلق می‌گیرد. سایت هایی که برای تبلیغ و معرفی محصولات هستند نیازی به دریافت اینماد ندارد.

2.اطلاعات محصولات

دومین شرط دریافت ای نماد، در وب سایت فروشگاهی باید اطلاعات کامل محصول یا خدمات ارائه شود تا کاربر بتواند نام و قیمت و توضیحات محصول یا خدمات آشنا شوند تا اطلاعات لازم را کسب کنند که مشتری نسبت به فروشگاه شما حس خوبی داشته باشد و اعتماد کند.

3.سن قانونی

شرایط دریافت نماد الکترونیک برای برای متقاضیان بالای 18 سال است و درصورتی که متقاضی کمتر از 18 سال دارد باید از دادگاه حکم رشد بگیرد و قبلا آقایان برای دریافت اینماد نیاز به کارت پایان خدمت داشتند اما در قانون جدید خوشبختانه بدون نیاز کارت پایان خدمت اینماد صادر میکنند.

4.تایید صلاحیت

از دیگر شروط اخذ اینماد این است که صلاحیت فرد حقیقی و یا حقوقی باید توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شود. و برای این کار نیازی به مراجعه حضوری نیست میتوانید بصورت آنلاین هم برای تایید صلاحیت اقدام کرد و نتیجه استعلام تایید صلاحیت در پرونده در سامانه ثبت می‌شود و از طریق ایمیل برای‌ شما ارسال خواهد شد. اما در صورتی¬ که جواب استعلام منفی باشد، پرونده به حالت تعلیق در می‌آید و هویت فرد رد صلاحیت‌ شده، وارد لیست سیاه می‌شود، با این کار امکان درخواست مجدد نیز وجود نخواهد داشت.

اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی 2 سال است و سه هفته قبل از اتمام مهلت باید نسبت به تمدید اینماد اقدام کرد. برای این کار باید به پنل اینماد خود مراجعه کنید و اطلاعات خود را بروز کنید، اگر صفحه ثبت شکایت در پنل شما، خالی باشد، توسط کارشناسان اینماد تمدید می شودو در غیر این صورت به مدت یک سال از تمدید محروم می¬‌شوید¬! برای تمدید آن، مجدداً باید هزینه دریافت نماد اعتماد الکترونیک را پرداخت کنید.

مدت زمان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چقدر است؟

به طور معمول مدت زمان دریافت اینماد بین 7 تا 14 روز زمان می برد که ابن شامل مدت زمان ارسال بسته تایید کننده کد پستی شما هم خواهد شد. اگر نیاز فوری به اینماد دارید میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا این مهم را در کمتر از یک روز کاری برای شما انجام دهند.

نحوه ثبت نام در اینماد

برای اینکه بتوانید مجوز اینماد برای سایت فروشگاهی خود بگیرید ابتدا باید شرایط دریافت اینماد را داشته باشید.

1.در سایت ثبت نام اینماد به آدرس reg.enamad.ir مراجعه کنید.

اینماد

2. با ورود به سایت اینماد در منوی سایت از گزینه کسب و کارها باید وارد زیرمنوی ثبت نام و ورود به پنل کاربری شوید و روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید. در این بخش برای شما فرم ثبت نام ظاهر می‌شود که باید اطلاعات فروشگاه اینترنتی خود را وارد کنید و در صورتی که شرکت شما به ثبت رسیده باشد باید به عنوان یک شخصیت حقیقی اطلاعات لازم را وارد کنید و یک رمز معتبر و ایمن برای خود انتخاب کنید.

نحوه ثبت نام در اینماد

تیک دو گزینه که در پایین صفحه وجود دارد را انتخاب کرده و ایمیل معتبری را وارد نمایید تا یک کد فعالسازی برای شما ارسال شود. با کلیک کلیک بر روی لینک فعالسازی می توانید شناسه کاربری خود را در وب سایت اینماد فعال کنید و اکنون به عنوان یک کاربر وارد این سایت شوید.

3. پس از ورود به سایت، به طور خودکار وارد داشبورد سایت اینماد می‌شوید گزینه سوم، تکمیل فرم اطلاعات را از کادر سمت راست انتخاب کنید. پس از آن بر روی دکمه تکمیل فرم اطلاعات کلیک کنید.

نحوه ثبت نام در اینماد

4.در قسمت تکمیل فرم اطلاعات از منوی تکمیل اطلاعات از سایت باید اطلاعاتی شخصی خود از جمله نام، کدملی، تلفن همراه و… را وارد کنید. و در نهایت ایمیل خودتان را ثبت کنید. دقت کنید که تمامی اطلاعات باید به صورت کاملا دقیق و صحیح ثبت شود. همینطور طبق قوانین سایت اینماد، تلفن همراهی که وارد می‌کنید باید به نام صاحب سایت و کسی که قصد دریافت اینماد را دارد، باشد.

نحوه ثبت نام در اینماد

5. بعد از تکمیل کردن این قسمت و تأیید آن، گزینه بارگذاری مدارک را از داشبورد سمت راست و منو تکمیل اطلاعات انتخاب کنید. در این بخش برای شما صفحه ای باز می شود که باید تصاویر کارت ملی و تصویر صفحه اول شناسنامه خودتان را ارسال کنید.

نحوه ثبت نام در اینماد

6. بعد از ارسال مدارک، دوباره در منو سمت راست گزینه احراز اطلاعات را انتخاب و شماره تلفن خود را وارد کنید.

طبق این توضیحات، باید برای تأیید شماره تلفن همراه، کدی که به شما داده می‌شود را به شماره‌ای که در همین قسمت نوشته شده ارسال کنید. برای تأیید تلفن، ثابت باید با شماره درج شده تماس گرفته و کد مورد نظر که در صفحه درج شده را وارد کنید و احراز اطلاعات شما تکمیل می گردد.

نحوه ثبت نام در اینماد

7. در این مرحله باید اطلاعات کسب و کار خود را بیافزایید. در صفحه باز شده، تمامی اطلاعات درخواستی در قسمت اطلاعات کسب و کار را تکمیل کنید. (نوع فعالیت را غیر صنفی انتخاب کنید)

نحوه ثبت نام در اینماد

در ادامه همین صفحه در قسمت اطلاعات تماس کسب و کار، بعد از وارد کردن شماره تلفن ثابت، پست الکترونیک و ساعت کاری، در بخش سامانه اعتبار سنجی گزینه را روی سامانه اعتبارسنجی شهروند قرار دهید. بعد روی دکمه نارنجی رنگ کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه به یکی از صفحات شرکت پست وارد می‌شوید. در این صفحه شما باید هزینه‌ای در حدود 20 الی 30 هزار تومان پرداخت کنید. این هزینه برای ارسال یک بسته پستی حاوی دو کد برای تأیید اطلاعات مکانی شما است. که حتما به دست صاحب کسب و کار تحویل داده میشود و بعد از دریافت کد شش رقمی باید آن را در سامانه ثبت کنید(بعد از ثبت نام ایمیلی به شما ارسال میشود که اطلاعات دقیق برای شما شرح داده شده)

نحوه ثبت نام در اینماد

با استفاده از نقشه ای که در صفحه شما وجود دارد، محل کسب و کارتان را تعیین کنید. (اگر کسب و کار شما تنها مجازی است و محل ثابتی ندارد، باید آدرس منزل خود را روی نقشه قرار دهید.)

در نهایت و در قسمت اطلاعات جهت بررسی فرایند خرید، یک نام کاربری یا رمز عبور مشاهده می‌کنید که باید یک اکانت با همین نام کاربری و رمز در سایت خودتان بسازید.

8. در این مرحله عملیات اخذ تاییدیه فنی انجام میشود در منو کسب و کارها زیر منو مدیریت کسب و کار را انتخاب کنید.

نحوه ثبت نام در اینماد

9. بعد از تأییدیه آن، نوبت به پرداخت هزینه دریافت اینماد می‌رسد و باید روی قسمت پرداخت کلیک کرد.

نحوه ثبت نام در اینماد

10. با انتخاب گزینه دریافت کد نماد، کدی که به شما نمایش داده می‌شود را کپی کنید. سپس، آن را در قسمت موردنیاز سایت خود، در ویرایشگر متن بگذارید.

نحوه ثبت نام در اینماد

تمدید اینماد

در این صفحه مراحل گرفتن اینماد را به شما آموزش دادیم و میتوانید طبق آموزشی که داده ایم برای سایت خود به راحتی اینماد بگیرید. اما موضوع مهم دیگر این است که مدت اعتبار اینماد 2 ساله هست و پس از گذشت این دوره در صورت تمایل باید نسبت به تمدید اینماد خود به سایت ثبت نام اینماد اقدام کنید. البته برای تمدید اینماد یکسری نکاتی وجود داردکه شامل موارد زیر است:

  • نکته1: برای تمدید اینماد باید مجوزهای کسب و کارشما دارای اعتبار باشد و مشکلی نداشته باشد، در غیر اینصورت باید مشکلات را برطرف کنید و بعد با بارگذاری مدارک جدید اقدام به تمدبد اینماد خود بکنید.
  • نکته2: اگر در 2 سال گذشته مرتکب تخلفی شده باشد نماد اعتماد الکترونیکی شما برای 2 سال تمدید نمی شود.

آموزش قراردادن لوگوی اینماد در سایت

پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای اینکه کاربران بتوانند اصالت آن را چک کنند باید لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی را در سایت قرار دهید. برای قراردادن لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی در سایت چند روش وجود دارد که در ادامه به این روش ها میپردازیم.

روش اول: قرار دادن اینماد در برگه وردپرس

پس از دریافت کد اینماد وارد سایت وردپرسی خود شوید وبه پیشخوان سایت خود بروید و از قسمت برگه ها افزودن برگه جدید یک برگه باعنوان نماد اعتماد الکترونیکی بسازید و قسمت توضیحات را به حالت متنی تغییر دهید، کد نماد اعتماد را به این قسمت اضافه کنید و انتشار را بزنید.

قرار دادن اینماد در برگه وردپرس
قرار دادن اینماد در برگه وردپرس

کد اینماد فقط در همین صفحه نمایش داده میشود و باید در کل سایت نمایش داده شود، برای این کار باید تصویر نماد اعتماد را دانلود کنید و در سایت خود آپلود کنید؛ سپس تصویر خود را در مکان موردنظر خود قرار دهید و به برگه ای را که ایجاد کردید لینک کنید.

روش دوم: قرار دادن اینماد در سایت وردپرس در صفحه HTML

روش دیگر قراردادن اینماد در سایت، روش غیرمستقیم یا قرار دادن آن در صفحه HTML است. برای این کار باید با استفاده از برگه های ویرایشگر متن مانند Notepad یک سند ایجاد کنید، کد اینماد را داخل آن قرار دهید و فایل را با فرمتhtml ذخیره کنید. حال باید داخل هاست خود بروید و از قسمت File Manager، فایلی را که ایجاد کرده اید را در این قسمت آپلود کنید. در صورتیکه آدرس سایت با نام فایل موردنظر را مانند http://divplus.ir/enamad.html لود نمایید باید صفحه ای شامل لوگوی اینماد نمایش دهد.

قرار دادن اینماد در سایت وردپرس در صفحه HTML

روش سوم: قرار دادن اینماد در سایت وردپرس با استفاده از افزونه

روش سوم برای قرار دادن اینماد در سایت وردپرس استفاده از افزونه  Logo Manager For Enamad  است. ابتدا این افزونه را دانلود کنید و در پیشخوان سایت خود در قسمت افزونه ها، افزودن، افزونه خود را آپلود و نصب کنید. در پیشخوان وردپرس در قسمت تنظیمات، گزینه نماد الکترونیکی افزوده می شود. و وقتی روی این گزینه کلیک کنید با چنین صفحه ای رو به رو میشوید:

قرار دادن اینماد در سایت وردپرس با استفاده از افزونه

فعال سازی نمایش خودکار: وقتی که بخواهید بصورت خودکار نماد اعتماد الکترونیکی نمایش داده شود و به استفاده از کد نیازی نداشته باشید این گزینه را فعال کنید.

درصورتیکه این گزینه را فعال نکنید و مایل به استفاده از کد باشید، این کد [enamadlogo_shortcode] را در برگه ای که میخواهید اینماد نمایش داده شود را وارد کنید.

عرض: با استفاده از این گزینه عرض لوگو را میتوانید به پیکسل تعیین کنید.

موقعیت قرارگیری: با استفاده از این گزینه محل قرارگیری لوگو در صفحه را میتوانید مشخص کنید.

نحوه نمایش: این گزینه این امکان را به شما میدهد که تصویر اینماد در صفحه اصلی نمایش دهد یا در کل سایت.

کد نماد الکترونیکی: کدی که از سایت اینماد دریافت کرده اید را باید در این قسمت قراردهید.

پشتیبانی سایت اینماد

کاربران برای تغییر برخی از اطلاعات خود و ارسال درخواست هایشان باید از طریق پشتیبانی اقدام کنند. برای ارتباط با پشتیبانی باید وارد سامانه ثبت نام اینماد شوید و با استفاده از شناسه کاربری و کلمه عبور به حساب کاربری خود وارد شوید، بعد از منوی موجود در سمت راست صفحه گزینه پشتیبانی را انخاب نمائید و لیستی شامل ارسال تیکت و میریت تیکت ها را مشاهده میکنید و برای ارتباط با پشتیبانی باید گزینه ارسال تیکت را انتخاب کنید و درخواست خود را به پشتیبانی ارسال کنید. و برای دیدن پاسخ های ارسال شده برای تیکت شما یا برای تغییراتی در حساب تان باید وارد گزینه مدیریت تیکت ها شوید و از این قسمت اقدام کنید.

اگر برای پشتیبانی امکان ارسال تیکت ندارید میتوانید در هرکجای کشور هستید با تلفن ثابت با شماره  54604000-021 تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله همه چیز راجب اینماد بصورت کامل به شما توضیح داده ایم و صفر تا صد گرفتن نماد اعتماد الکترونیک را یادگرفته اید و متوجه شدید که چگونه برای سایت فروشگاهی خود اینماد بگیرید. چون گرفتن این نشان دارای پیچیدگی های فراوان است اگر سوالی در این حوزه دارید میتوانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید تا در کوتاه‌ترین زمان کارشناسان ما پاسخ شما را بدهند.

همچنین ممکن است زمانی برای انجام گرفتن یا تمدید اینماد نداشته باشید، بهترین راه این است که این کار را به تیم دایوپلاس بسپارید تا شما را در گرفتن این نشان کمک کنند.

سوالات متداول

5/5 - (2 امتیاز)

دسته بندی شده در: